woensdag 12 januari 2011

Van plaatje naar snijbestand - tutorial

Op dit weblog wil ik graag de leuke mogelijkheden met de silhouette laten zien, en een plaatje omzetten naar een snijbestand is er één van.
Ik heb een tijdje terug een snijbestand gemaakt van het Center Parcs logo voor een fotoboekje van een vakantie daar.
Je kunt ook leuke plaatjes van kleurplaten omzetten, of bijvoorbeeld disney figuren, zoals Winnie de Pooh.

Ik zal hier uitleggen hoe je dit kunt doen.

Open eerst het programma inkscape.
Dan open je het plaatje wat je wilt gaan omzetten.

Dit plaatje selecteer je.

Ga dan naar paden -> bitmap overtrekken

In het schermpje wat zich vervolgens opent, zet je de grenswaarde van Helderheid en afsnijding ergens rond 0,500. Dat kan lager of hoger zijn. Hier moet je soms een beetje mee spelen. En soms blijkt dan ook dat het plaatje niet geschikt is om er een snijbestand van te maken.

Klik op OK. Je ziet nu een voorbeeldje komen. Dit is nog niet het uiteindelijke resultaat.

Klik vervolgens op beeld -> afbeeldingsmodus -> omlijning
Nu zie je hoe het plaatje uitgesneden gaat worden!
Dat er een kruis door het plaatje staat heeft geen invloed op het uitsnijden.




Maar nu moet je het bestand nog opslaan en zorgen dat de silhouette software het kan openen. Dat gaat als volgt:

Klik op bestand -> opslaan als
Zoek de map erbij waar je het bestand in wilt opslaan en geef het een naam, in dit geval bijvoorbeeld 'Centerparcs logo'.
Dan selecteer je het juiste bestandstype, namelijk desktop cutting plotter DXF.

Open nu de software van je silhouette (Robo master).
Klik op file -> load DXF
Als het goed is staat hier je nieuwe snijbestand!



11 opmerkingen:

  1. Hoi Karlina,

    Ik heb mijn Silhouette te koop staan.
    Mijn reden is dat ik een Cameo wil gaan aanschaffen, weet jij misschien nog iemand die interesse heeft. Jij hebt nl. diverse volgers (ik heb geen blog), dus wie weet…

    Ik zie het wel....

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste,
    Ik wil best een berichtje plaatsten dat jij je silhouette te koop hebt, maar naar wie kan ik verwijzen?
    Groetjes Karlina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Heel erg aardig van je, maar niet meer nodig :)
    Ik heb hem nl. al verkocht, gaat toch snel !

    Bedankt nogmaals,

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je m al verkocht hebt! Veel plezier met je Cameo.
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Karline,
    Mag ik je een vraag stellen?
    Heb jij misschien (of weet jij waar ik het kan vinden) een snijbestand van een taartpuntje.
    Wel graag in een geheel, want bij de Silhouette software zie ik er alleen een met een apart dekseltje.
    Ben al weken aan het prutsen om er zelf een te maken, maar kom er niet uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Martine,
    Ik heb een bestand van een taartpuntje. Ik heb een tijdje in een reactie mijn mailadres hier geplaatst, maar nog niets van je gehoord. Ik heb liever mijn mailadres niet (zo lang) op mijn weblog. Heb je nog interesse, plaats dan nog even een berichtje met je mailadres.
    Groetjes Karlina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Karline, ik zie hierboven je reactie over een taartpunt.

      Mag ik zo brutaal zijn om ook een kopie van jouw snijfile te vragen.

      Ik ben al een tijdje op zoek naar zoiets om een cadeautje in te pakken.

      Verwijderen
  7. Kom ik toevallig op je blog en zie ik mijn/jouw Silhouette staan in je sidebar(het is hetzelfde type), de mijne is nog bijna niet gebruikt.Zonde dus! Ik heb beneden geen Windowns Vista op mijn computer, daar doet hij het dus gewoon. Op mijn laptop heb ik Vista en daar krijg ik het snijmesje niet. Dat knopje in het programma is leeg na installeren. Jij weet er veel van. Zou het programma maar 2 keer te installeren zijn in zijn loopbaan. Je zou bijna denken, maar soms gaat je computer kapot en dan zou je je Silhouette toch ook moeten kunnen overzetten naar een andere computer.Of zou het gewoon aan Vista liggen? Omdat ik vaak boven zit, zou het fijn zijn als het programma gewoon op mijn laptop runt. Verder ben ik blij met je blog en ik ga er weer eens voor zitten om me erin te verdiepen. Dank je wel als je een antwoord zou weten. xoxo Annette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Annette,

      Bedankt voor je complimenten! De silhouette is idd een prachtig apparaat en zonde om te laten staan. Ik gebruik hem eigenlijk ook veel te weinig!

      Maar over je vraag: het zou aan vista kunnen liggen. Ik heb het programma silhouette studio gewoon van de website gedownload: http://www.silhouetteamerica.com/
      Het programma wat erbij zat bij aankoop, robomaster, is verouderd. Ik weet niet of je robomaster op je laptop geinstaleerd hebt? Anders zou je dus de silhouette studio kunnen downloaden.
      Volgens mij kun je ook aangeven welk besturingsprogramma je gebruikt. Dus dan zou het moeten lukken!
      Succes! En als het niet lukt hoor ik het wel.
      Groetjes Karlina

      Verwijderen
    2. Nog even een aavulling:
      ga op de website naar 'support' en dan 'download the latest software'.
      Succes!

      Verwijderen
    3. Hartstikke bedankt voor je uitleg.
      Ik had je blog bij mijn favorieten opgeslagen,maar nu pas tijd gevonden om even te kijken. Ik ben ook bezig met een tutorial bloemen maken op mijn blog. In de vakantie is het, je kent het wel, Druk Druk Druk. Maar ik vind het super dat je me antwoord hebt gegeven. En ik ga er zeker mee aan de slag.
      Fijne dag! xoxo Annette

      Verwijderen